Muziekweekend Zeeland 16-17 september (Dreischor en Manhuistuin)

Manhuistuin

De Bouw- en Infraharmonie vertoefde in het derde weekend van september in Zeeland. Het orkest heeft daar twee concerten gegeven. Het weekend begon voor sommigen al op vrijdag zodat er sprake was van een minivakantie.

Het eerste concert was op zaterdagavond in Dreischor, het prachtige en goed bewaard gebleven ringdorp op Schouwen-Duiveland, met de eeuwenoude kerk als fraai middelpunt. Het was ook precies daar waar het concert plaatsvond. Voordat het zover was werd er in de middag een stevige repetitie afgewerkt. Die repetities op locatie zijn belangrijk om te wennen aan de akoestiek en de orkestbalans optimaal te krijgen voor die ruimte. In de ruime akoestiek van een kerk betekent dat vaak: zacht spelen, duidelijk articuleren en inbinden bij begeleidende delen. Er werd nog wat gesleuteld aan de opstelling en na een heerlijk buffet in het Dorpshuis waren we er klaar voor. Het orkest presenteerde een breed scala van haar kunnen. Voor de pauze kwamen vooral klassieke werken voorbij zoals Dichter und Bauer van Franz von Suppé en Procession of the Nobles van Rimsky - Korsakov. Na de pauze kwam het lichtere werk aan bod. Verder verdienen de solisten uit eigen gelederen, Corinne van Veen op fagot en Arie Heijkoop op saxofoon (alt of tenor, daar willen we even van af zijn...) veel waardering, met fraaie uitvoeringen van respectievelijk een deel uit het fagotconcert van Rossini, bewerkt voor harmonieorkest door onze dirigent Dick Teunissen en Reverie van Penders. De wens om het concert te verzorgen als duo concert met Crescendo uit Dreischor kon helaas niet verwezenlijkt worden maar met de voorzitter van Crescendo, die actief betrokken was bij de organisatie, is afgesproken dat wij dat volgend jaar alsnog gaan proberen. Na een drankje na afloop vertrokken de meeste muzikanten naar hotel, B&B of camping in de buurt.

Concert Dreischor 16 september 2023

Op zondagochtend was iedereen alweer present op een van de mooiste buitenlocaties waar ons orkest is geweest: de Manhuistuin in Goes. Een vertrouwde omgeving, waar wij de afgelopen jaren met regelmaat te gast zijn geweest. Hoewel het weer iets minder goed was dan voorspeld, waren de omstandigheden eigenlijk ideaal: droog, niet te koud, niet te warm. Dat vond het publiek ook want dat was in grote getale aanwezig. We pasten maar net op het knusse podium en speelden een iets korter en deels ander programma dan de avond tevoren in Dreischor. Ook tijdens dit concert was er een mooie rol voor een solist. Jan Teunissen bracht op euphonium het virtuoze The Nightingale van Moss ten gehore. Het enthousiaste publiek werd met een toegift uitgezwaaid

We kijken terug op een zeer geslaagd weekend in het prachtige Zeeland, waar wij overigens op zaterdag 16 december zullen terugkeren voor een openbaar Kerstconcert in het atrium van verzorgingshuis Ter Reede in Vlissingen.

Foto: Peter Kouijzer